Barones Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier (1953) werd geboren in het Brabantse Erp waar haar vader burgemeester was. Het grootste deel van haar jeugd bracht zij in Helvoirt door waar zij de schoonheid van het Brabantse platteland leerde kennen. Al op jonge leeftijd maakte Marie-Jeanne met een filmcamera documentaires die zij zelf monteerde. Op aanraden van haar ouders begon zij na de middelbare school met een degelijke opleiding tot maatschappelijk werkster. Filmen en fotograferen bleven echter haar passie en naast haar werk ontwikkelde Marie-Jeanne zich tot professioneel fotograaf. Belangrijk in haar ontwikkeling waren de workshops die zij volgde van Landschapsfotograaf Martin Kers en portretfotograaf Koos Breukel. Van deze fotografen leerde Marie-Jeanne de essentie van de fotografie waarbij ze ontdekte wat haar het diepst raakt: het verborgene onder de oppervlakte, verstilling, puurheid en ingetogenheid. In 1998 kreeg Marie-Jeanne een analoge Hasselblad te leen. Met deze ambachtelijke camera kon zij op een groter formaat fotograferen en intuïtiever werken. Marie-Jeanne werkt graag in zwart-wit om de schoonheid van natuurlijk licht en de tijdloosheid te vangen.
Haar eerste tentoonstelling met verstilde winterse stadsgezichten van Amsterdam vond plaats in het Amsterdamse Museum van Loon. De melancholische sfeer van deze wintergezichten doen denken aan de foto’s van Hendrik Breitner en Jacob Olie van Amsterdam aan het begin van de vorige eeuw.
In 2019 had zij de veel bezochte tentoonstelling ‘The White Blouse’ in het Singer Museum te Laren. Voor deze serie fotografeerde Marie-Jeanne 75 mannen en vrouwen, volwassenen en kinderen, bekenden en onbekenden in een delicate witte blouse, een familiestuk uit 1912. De serie laat 75 intrigerende portretten zien waarbij ze veelal de ziel van de geportretteerden bloot legt. Museum Laren heeft twee portretten uit deze serie in de collectie opgenomen.
In 2023 volgden twee grote solo- tentoonstellingen ‘Schilderen met een lens’ in Museum Jan te Amstelveen en ‘Fotografie met een schildersezel’ in Museum Slager te ‘s-Hertogenbosch. Twee overzichtstentoonstellingen waar naast portretten en stadsgezichten eveneens stillevens en interieur foto’s getoond werden. Van welk thema Marie-Jeanne zich ook bedient, al haar foto’s blijven boeien door de zweem van mysterie en tijdloosheid waarmee de afbeeldingen worden omgeven.
Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier (1953) was born in the small town of Erp, in the Dutch province of Brabant, where her father was the local mayor. She spent most of her childhood in Helvoirt. It was there that she learned to appreciate the charm of the countryside. At a young age she became the proud owner of a film camera and shot and edited a multitude of films. Her parents persuaded her to opt for a solid career as a social worker. Nevertheless, filming and photography remained her passion and alongside her job she developed into a professional photographer. The workshops she attended by landscape photographer Martin Kers and portrait photographer Koos Breukel were decisive for her future development. From these photographers Marie-Jeanne captured the essence of photography and gained insight into what touches her deeply: that what is hidden under the surface, stillness and utter simplicity. In 1998, when Marie-Jeanne borrowed an analogue Hasselblad camera, she was immediately caught. The size, sharpness and artistry that the camera demands have inspired her to capture recognizable scenes and people for the past 25 years.
Marie-Jeanne prefers using natural light only and therefore always waits for the right moment to immortalize her subjects. To Marie-Jeanne black and white photography seems the embodiment of timelessness. It also gives her the chance to make optimum use of natural light.
Her first exhibition, in 2006, at the Van Loon Museum in Amsterdam with serene cityscapes of Amsterdam in the winter. The mournful mood of her wintry pictures of Amsterdam recall the photographs of the city taken by Hendrik Breitner and Jocob Ollie in the early twentieth century. In 2019 she held the much-visited exhibition ‘The White Blouse’ in Museum Singer Laren. In this series Marie-Jeanne photographed 75 men and woman, adults and children, famous and unknown people in a delicate white heirloom family blouse from 1912. The series consists of 75 intriguing portraits, many of which reveal the souls of those portrayed. Museum Singer Laren has acquired two portraits from this series for their collection.
Two major solo exhibitions followed in 2023; ‘Painting with a lens’ in Museum Jan in Amstelveen and ‘Photographer with a painter’s soul’ in Museum Slager in ‘s-Hertogenbosch. These retrospective exhibitions showcased still life and interior photography, in addition to portraits and cityscapes. Whatever theme Marie-Jeanne touches, all her photographs continue to fascinate while they hint at the mystery surrounding the spirit of the images.